Nauczanie zdalne: świetlana przyszłość, czy wieki ciemne?

Strona główna / Blog / Nauczanie zdalne: świetlana przyszłość, czy wieki ciemne?

Hello! Jak leci? How are things?

Tworząc ten wpis, sięgamy pamięcią do całkowicie nieodległych dni, w których pandemia koronawirusa górowała na globalnym szczeblu, tym samym pustosząc ulice niegdyś zatłoczonych miast. Trudno jest stwierdzić, że już wszystko minęło, gdy konsekwencje izolacji widać gołym okiem po dziś dzień, nawet w obszarze edukacji.

Jako szkoła językowa pragniemy się pochylić nad tematem stanowiącym swego rodzaju naukowe tabu lub może bardziej szeroką przestrzeń do dyskusji – zdalne nauczanie.

Czy zdalne nauczanie jest przyszłością dla systemu kształcenia, czy jednak powoduje rodzaj zacofania w rozwoju?

Pozytywne strony zdalnego nauczania

Możliwość nauki w każdej chwili i z każdego miejsca

Tak, to zdecydowanie ogromny plus zdalnego nauczania. Dostęp do Internetu jest czymś bardzo powszechnym w obecnych czasach i trudno jest wyobrazić sobie bez niego pełne funkcjonowanie. To on wspomógł edukację w czasie powszechnego lockdownu i przeniósł zajęcia szkolne w świat wirtualny. Może rzeczywiście, niektóre lekcje nie mogły pochwalić się kunsztowną formą, ale przynajmniej nie siedzieliśmy z założonymi rękami, czekając na spowolnienie pandemii, które zdawało się nie nadchodzić. Z różnych stron kraju, miasta, czy wsi uczniowie spotykali się w jednym miejscu, a umożliwił to Internet.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Jedną z najbardziej oczywistych zalet zdalnego nauczania jest szansa zaoszczędzenia czasu. Ucząc się z jednego miejsca, ograniczamy transportowanie na zajęcia, ubieranie w wyjściowe ciuchy, czy nawet zakwaterowanie w mieście, w którym się kształcimy. Możemy znacznie łatwiej zarządzać swoim harmonogramem, a nawet odnaleźć kilka wolnych chwil na nowe zainteresowania. Oszczędzamy również pieniądze, których nie wydajemy na paliwo, bilety, czy rachunki.

Szansa korzystania z wielu kursów lub szkoleń

Internet jest bez wątpienia drogą do odnalezienia niezliczonej ilości kursów, szkoleń, webinarów w jednym miejscu. Umożliwia nam wybranie swojej indywidualnej ścieżki nauki i rozwój we własnym tempie, który nie jest ograniczony sztywnymi regułami. Oprócz tego, kursy te wykorzystuje różne platformy, które zapewniają dostarczenie interaktywnych treści oraz obszar podzielenia się swoimi przemyśleniami z innymi użytkownikami.

Dostępność do wirtualnych materiałów

Zdalne nauczanie oferuje nam instruktaże w formie wideo, prezentacje, nagrania audio, transkrypcje, podcasty, które można bez problemu przewinąć, oglądnąć, czy usłyszeć ponownie. Ułatwiają one powrót do przekazywanej treści, a przez to lepsze zapamiętywanie jej i wykorzystywanie.

Zachęca do samodzielnego uczenia się

Ta pozytywna strona jest dla nas tematem dyskusyjnym. Oczywiście, że zgadzamy się z tym, że może ona zachęcać do niezależnej nauki i pokonania lenistwa umysłowego. Sami nie raz podkreślaliśmy, że nasza wewnętrzna motywacja, zamiłowanie do języka i samodyscyplina są kluczem do efektywnej nauki. Jednak istnieje część osób, które z powodu zdalnego nauczania odpuściło edukację i nie potrafiło poradzić sobie z samodzielnym kształceniem.

Rzućmy teraz okiem na drugą stronę medalu i skutki, które zostały zauważone podczas globalnej izolacji.

Negatywne strony zdalnego nauczania

Brak realnej interakcji społecznej

Naukowcy zauważyli, że okres pandemii, a przez niego zdalne nauczanie stało się jedną z przyczyn izolacji społecznej. Niestety dzielenie się informacjami, czy dyskutowanie podczas lekcji online nie angażuje uczniów. Mimo wymogów nie wszyscy mają włączone kamery i mikrofony. Wiele osób jest tylko biernymi słuchaczami, jeśli akurat nie gotuje obiadu w czasie wykładu. Można przez to powiedzieć, że interakcja jest bardzo ograniczona lub żadna. Prawda jest taka, że nic nie zastąpi człowiekowi realnego kontaktu i bliskości drugiej osoby, kamery (jeszcze) nie potrafią nam tego zrekompensować.

Umożliwienie oszukiwania

Niestety zdalne nauczanie umożliwia tak zwane „małe przekręty” związane ze ściąganiem, szybkim tłumaczeniem, otwieraniem kolejnych stron internetowych, czy korzystaniem z gotowych opracowań. Przez kamerę o wiele trudniej jest nauczycielowi ocenić, czy podopieczny patrzy gdzie indziej, ponieważ się zastanawia, czy właśnie między wierszami stara się dostrzec odpowiedź na pytanie egzaminacyjne. W tym obszarze wiele zależy od ludzkiej moralności i szacunku do … nauczycieli? Nie, do samego siebie i własnego rozwoju.

Problem z samodyscypliną i motywacją

W zdalnym nauczaniu jesteśmy w zasadzie zdani na siebie i tak, jak pisaliśmy w pozytywnych stronach, może to być niezwykle cenne i kształcące, ale niestety nie zawsze i nie dla każdego. Musimy sami zmotywować się do nauki, robienia notatek i zbierania informacji. Oczywiście, na tym polega edukacja, ale gdy brak nam czynnika integracji z innymi uczestnikami kursów, czy nauczycielem, to jest to zdecydowanie trudniejsze.

Koncentracja się głównie na teorii

Zajęcia online koncentrują się przede wszystkim na słuchaniu podcastów lub nagrań audio, oglądaniu filmów, czy analizowanie poszczególnych slajdów w prezentacji. Pojawia się zdecydowany brak wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce zwany doświadczeniem hands-on, do którego należą projekty, pracy w grupach, eksperymenty, dyskusje, które zdecydowanie naturalniej i łatwiej prowadzi się w sali niż na platformie.

Problemy zdrowotne

Niejedna osoba po całym dniu pracy lub nauki przed komputerem skarży się na ból szyi, pleców, nadgarstka oraz problemy z widzeniem. Może to być spowodowane nieodpowiednim stanowiskiem pracy, ale nie da się wykluczyć tego, że pracowanie w trybie online wpływa na ograniczenie naszych możliwości ruchowych. Jednogodzinny kurs nie powinien nas sprawić takiej szkody, ale spacer do miejsca naszej edukacji zawsze będzie korzystniejszy. Zdalne nauczanie to również przyczyna problemów ze zdrowiem psychicznym, ponieważ może powodować (oczywiście nie u każdego) zwiększony stres, niepokój i samotność.

Jak możecie zauważyć, istnieją zarówno plusy, jak i minusy zdalnego nauczania.

Patrząc na opinie wielu ankietowanych, ponad połowa Polaków ocenia czas zdalnego nauczania raczej negatywnie, co na chwilę obecną pozwala wywnioskować, że nie stanowi ono świetlanej przyszłości dla procesu edukacji. Jednakże nie istnieją również powody, aby sądzić, że wprowadza do niego „średniowiecze”. Wielu nauczycieli stanęło na wysokości zadania i włożyło całe swoje serce w proces kształcenia podopiecznych. Warto ich za to docenić. Dodatkowo nie zapominajmy o ogromie możliwości, które oferuje nie tyle e-learning, co rzetelne kursy i strony językowe.

Oprócz tego podłączamy kilka świetnych słowników, które pomogą Wam nie tylko zapoznać się z leksyką, ale i popracować nad wymową słów, gramatyką, czy dobieraniem synonimów z różnych odmian językowych. Nie bójcie się sprawdzać w słownikach, po to są!
Nawet wielcy wykładowy, doktorzy i profesorowie z nich korzystają!
https://www.lexico.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://ling.pl/

Na koniec, nie ukryjemy przed wami, że sami jesteśmy zwolennikami spotykania się w realnym świecie, wspólnych rozmów, gier integracyjnych, nowych metod kształcenia i rozwijania językowych zdolności. Nie będziemy Was przekonywać milionem argumentów (zresztą, kto by to wszystko czytał?), ale za to możemy pokazać, co według nas oznacza efektywny system nauczania.

Zapraszamy do szkoły językowej Mind Your English w Rzeszowie!
Ostrzegamy, że będzie to językowa przygoda na dłużej niż godzinę.
Wchodzicie na własną odpowiedzialność!

Stay tuned!

Touch of lexis:
E-learning – Zdalne nauczanie
Hands-on experience – Praktyczne doświadczenie
Bright future – Świetlana przyszłość
Supporter – Zwolennik
At your own risk – Na własną odpowiedzialność